Projekt pt. Bezpieczny Dolnoślązak! - 2025 

 

Projekt! 👍

Sprawozdanie z realizacji projektu! 😄

 Obszary realizacji programu 

 

·         Problematyka uzależnień – zagrożenia związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych;

·         Zagrożenia bezpieczeństwa w sytuacjach nadzwyczajnych np. powódź, katastrofy, wypadki masowe, gradobicie, pożar itp.

·         Pierwsza pomoc;

·         Bezpieczeństwo na drodze;

·         Bezpieczne środowisko;

·         Bezpieczeństwo w  Internecie;

·         Bezpieczeństwo nad wodą;

 

Problematyka uzależnień - Przedstawienie uczniom problemu uzależnień kontekście zmieniającego się otoczenia społecznego, presji rówieśniczej, problemów życia codziennego. Opis zjawiska używania narkotyków, tym podstawowych pojęć. Analiza rodzajów substancji psychoaktywnych oraz geneza przedstawienie następstw zjawiska używania substancji psychoaktywnych. Opis zagadnień ideologicznych, prawnych, organizacyjnych, etycznych związanych problematyką uzależnień. Zagrożenia wynikające uzależnień, konsekwencje prawne wynikające zażywania środków odurzających, problem dostępności szkodliwych substancji, metody leczenia, ośrodki pomocy dla osób uzależnionych. - koordynator - Joanna Ładowska 

 

  1. Spotkania dot. problematyki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz patologii społecznych, „Hejt w Sieci”. - Mł. asp. Lidia Łynko Policjantka z Zespołu ds. Nieletnich Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy - 17.03.2025  - Zdjęcia! 
  2.   Zajęcia w ramach programu profilaktyki uzależnień odbywają się na terenie WrOPON. Młodzież podczas tych zajęć zapoznaje się z krótko i długofalowymi skutkami spożywania alkoholu oraz używaniu środków psychoaktywnych, w celu opóźniania wieku inicjacji alkoholowej, uświadomienie istoty choroby alkoholowej oraz zapobieganie wykluczeniu ze społeczeństwa. -  Wrocławski Ośrodek Pomocy Osobom Nietrzeźwym Psychoterapeuta - 

    09.04.2025 - klasa 8c 

    16.04.2025. - klasa 8a

    23.04.2025r. - klasa 8b
  3. Akcja „Hazard? Nie daj się wciągnąć!” - W ramach akcji omówiono: czym jest nielegalny hazard i jakie mogą być skutki uczestniczenia w takich grach

    - zagrożenia wynikające z hazardu, w tym z pozornie bezpiecznych gier internetowych

           - skutki uzależnień od hazardu: 21.02.2025r. i 14.03.2025. - Zdjęcia! 

 

Działania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (katastrof, wypadków masowych, powódź, gradobicie, pożar itp.) - Umiejętność rozpoznania nadzwyczajnych zagrożeń (pochodzenia naturalnego wywołanych przez człowieka), zasady ostrzegania ludności zagrożeniach, rozróżnianie poszczególnych sygnałów alarmowych środków alarmowych, zasady właściwego zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych, obowiązki ludności sytuacjach wymagających ewakuacji, rola różnych służb innych podmiotów oraz znaczenie bezwzględnego stosowania się do ich zaleceń, zagrożenia środowiskowe, zasady postępowania w razie: pożaru, wypadku komunikacyjnego, zagrożenia powodzią, intensywnej śnieżycy, uwolnienia niebezpiecznych środków chemicznych, zdarzenia terrorystycznego. - koordynator Grzegorz Uram 

 

 

 

Elementy obronności – Elementy samoobrony, strzelectwo, zagadnienia wojskowe, zarządzanie kryzysowe. - koordynator Monika Cieśla i Barbara Robińska 

1.  Podczas zajęć uczniowie uczyli się podstawowych technik samoobrony dostosowanych do wieku uczniów, rozwijali umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia – fizycznego i psychicznego, kształtowali pewności siebie, asertywności oraz umiejętności reagowania w sytuacjach stresowych, jak i promowali zdrowy styl życia i aktywność fizyczną. Uczniowie dowiedzieli się również: co to jest samoobrona, czym różni się ona od walki, jak zachować się w sytuacjach zagrożenia – profilaktyka zamiast agresji, kiedy uciekać, a kiedy się bronić, zostały również omówione bezpieczne postawy ciała, komunikacja werbalna i niewerbalna w sytuacjach konfliktowych. Uczniowie ćwiczyli m.in.: podstawowe postawy obronne i techniki uniku, proste techniki oswobadzania się z chwytów za rękę, szyję, plecak, nauka bezpiecznego upadania i przewrotów, symulacja sytuacji zagrożenia – scenki i reakcje oraz asertywne zachowania – mówienie "nie" i wołanie o pomoc.  Zajęcia z samoobrony to nie tylko nauka fizycznych reakcji, ale także kształtowanie odpowiedzialnych, świadomych i asertywnych postaw. Takie warsztaty pozytywnie wpływają na kondycję fizyczną, emocjonalną i społeczną uczniów. - Służby mundurowe - 09.05.2025 

 

Zdjęcia! 

 

  Spotkanie z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowych podczas pikniku bezpieczeństwa zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski we Wrocławiu. 

 

Zdjęcia! 

 

Bezpieczeństwo w Internecie i cyberprzemoc - zrozumienie różnych zagrożeń, typu: wirusy komputerowe, hakerzy, phishing, nieodpowiednie treści, kontakt z obcymi osobami. Bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych, Rozpoznawanie i reagowanie na cyberprzemoc, umiejętność wyszukiwania pomocy, znajomość swoich praw. Ochrona danych osobowych czyli jak chronić swoje hasła, co to jest dwuskładnikowe uwierzytelnienie oraz dlaczego nie powinni udostępniać swoich danych osobom nieznajomym.

 

Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w cyklu webinariów dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. Szkolenia były przygotowane dla uczniów 1-3, 4-6 i 7-8. Uczniowie odbyli cykl szkoleń po to by w dobie globalnej  informatyzacji mogli czuć się bezpiecznie w sieci. Żyjemy w czasach, w których cyberprzemoc i cyberataki są powszechne. Należy więc chronić siebie a zwłaszcza młode pokolenie poprzez podnoszenie ich świadomości na tematy związane z bezpieczeństwem usług, danych osobowych i filtrowania informacji dostępnych w Internecie. Webinaria miały na celu poszerzyć ich nieustanną edukację z zakresu bezpieczeństwa w Internecie. Coraz młodsze dzieci korzystają z zasobów Internetu i mają dostęp do treści zamieszczanych w sieci. Oni sami często zamieszczają w sieci różne materiały , zdjęcia, komentarze i inicjują niewłaściwe zachowania przeciwko innym użytkownikom. Zrealizowaliśmy blok tematów pt. „Loguj się bezpiecznie, Chroń swoje dane w sieci, Manipulacja w mediach społecznościowych”.

Zajęcia prowadzone były przez ekspertów UKE, na co dzień tworzących i realizujących kampanie ukierunkowane na zagadnienia związane z szeroko pojętym cyberbezpieczaństwem kierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych.

  1. Webinar w klasach 4 - 6 - pt. - 29.01.2025 
  2. Webinar w klasach 7 - 8 - pt.  - 22.01.2025   

  1. Webinar w klasach 4 - 6 - pt.  - 26.02.2025 
  2. Webinar w klasach 7 - 8 - pt.  - 19.02.2025

  1. Webinar w klasach 4 - 6 - pt. Manipulacja w mediach społecznościowych!   - 26.03.2025 
  2. Webinar w klasach 7 - 8 - pt. Manipulacja w mediach społecznościowych!   - 19.03.2025 

 

1. Lekcja online (DBI):” Wyłącz by odpocząć” Lekcja przeprowadzona w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu.

Uzyskane efekty:

-Zwiększenie świadomości cyfrowego dobrostanu: Uczniowie dowiadują się, jak ważne jest zachowanie równowagi między czasem spędzanym online a offline, co pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego i fizycznego.

1.      -Rozwój umiejętności zarządzania czasem: Lekcje uczą, jak ustalać limity czasu spędzanego przed ekranem i jak planować przerwy na odpoczynek, co może poprawić koncentrację i efektywność nauki.

-Zwiększenie kreatywności: Lekcje zachęcają do poszukiwania alternatywnych form spędzania czasu, takich jak aktywność fizyczna, czytanie książek czy rozwijanie hobby, co może pobudzać kreatywność.

18.02.2025 

 

2. Webinar: „Chroń swoje dane w sieci

Uzyskane efekty:

-Zwiększenie świadomości danych osobowych: Uczniowie dowiadują się, czym są dane osobowe, dlaczego są ważne i jak je chronić. 

-Rozwój umiejętności ochrony prywatności: Webinar uczy, jak zabezpieczać swoje konta online, tworzyć silne hasła i korzystać z dwuskładnikowej autoryzacji.

-Zwiększenie bezpieczeństwa w sieci: Uczniowie poznają zasady bezpiecznego korzystania z internetu, w tym jak unikać podejrzanych linków i załączników.

-Zwiększenie odporności na cyberzagrożenia: Uczniowie uczą się, jak rozpoznawać i reagować na różne rodzaje cyberzagrożeń, takie jak phishing czy malware 

26.02.2025 

 

3. Dzień Bezpiecznego Internetu. Od kilku lat organizuje obchody DBI, które trwają przez dwa miesiące. W tym czasie przeprowadzam lekcje na temat: Netykiety (kl.IV), Bezpieczeństwa w sieci, Higieny cyfrowej, Cyberpzremocy. Organizuje także konkurs na plakat. Uczniowie uczestniczący w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu mogą osiągnąć wiele pozytywnych efektów. Oto kilka z nich: 

 -Zwiększenie świadomości: Uczniowie dowiadują się o zagrożeniach w sieci, takich jak cyberprzemoc, phishing czy malware, co pomaga im lepiej chronić siebie i innych.

-Rozwój umiejętności cyfrowych: Obchody obejmują warsztaty i zajęcia praktyczne, które uczą uczniów bezpiecznego korzystania z internetu i technologii cyfrowych.

-Zwiększenie zaangażowania społecznego: Udział w konkursach i inicjatywach twórczych, takich jak tworzenie plakatów czy filmów edukacyjnych, motywuje uczniów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz bezpieczeństwa w sieci.

luty - marzec - 2025 

 

4. Uczestniczę w projekcie Osehero i w klasach VII uczniowie realizują kursy i po każdym kursie rozwiązują test z wiedzy zdobytej na kursie.

2.      Realizacja projektu Osehero-

3.      Kurs: Cyberprzemoc w szkole – jak reagować i zapobiegać?

4.      Uzyskane efekty:

5.      -Zwiększenie świadomości: Uczniowie dowiadują się, czym jest cyberprzemoc, jakie są jej formy i jak rozpoznać jej przejawy. 

6.      -Rozwój umiejętności radzenia sobie: Kursy uczą technik interwencji i profilaktyki, co pozwala uczniom skutecznie reagować na przypadki cyberprzemocy.

-Poprawa komunikacji: Uczniowie uczą się, jak poprawnie komunikować się w sytuacjach  konfliktowych, co może pomóc w rozwiązywaniu problemów bez eskalacji przemocy.

marzec - kwiecień - maj 2025 

 

5. Realizacja projektu Osehero- Kurs Fake news, teorie spiskowe, manipulacje w sieci

Uczniowie, którzy uczestniczą w kursie osiągnąć wiele pozytywnych efektów. Oto kilka z nich:

-Zwiększenie świadomości: Uczniowie dowiadują się, czym są fake newsy, dlaczego powstają i jakie są ich konsekwencje.

-Rozwój umiejętności krytycznego myślenia: Kursy uczą, jak analizować informacje, rozpoznawać manipulacje i weryfikować źródła.

-Poprawa umiejętności weryfikacji informacji: Uczniowie poznają narzędzia i techniki sprawdzania prawdziwości informacji, co pozwala im unikać dezinformacji.

-Zwiększenie odporności na manipulacje: Kursy pomagają uczniom zrozumieć, jak emocje mogą wpływać na percepcję informacji i jak zachować obiektywizm.

-Bezpieczne korzystanie z mediów: Uczniowie uczą się, jak odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych i innych źródeł informacji.

kwiecień 2025 

 

6. Realizacja projektu Osehero- Kurs: Cyberzagrożenia

3.      Uzyskane efekty:

-Zwiększenie świadomości zagrożeń: Uczniowie dowiadują się, jakie są różne rodzaje cyberzagrożeń, takie jak phishing, malware oraz jak je rozpoznawać.

-Rozwój umiejętności ochrony danych: Kursy uczą, jak chronić swoje dane osobowe i prywatność w sieci, co jest kluczowe w dobie cyfryzacji.

-Zwiększenie bezpieczeństwa online: Uczniowie poznają zasady bezpiecznego korzystania z internetu, w tym tworzenia silnych haseł, korzystania z dwuskładnikowej autoryzacji oraz unikania podejrzanych linków i załączników.

Zwiększenie odporności na cyberprzemoc: Uczniowie uczą się, jak reagować na przypadki cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy, co może zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa w sieci.

kwiecień 2025 

 

7. Realizacja projektu Osehero-Kurs: Cyfrowe ślady i wizerunek online.

Efekty kształcenia zazwyczaj obejmują:

1. Świadomość cyfrowych śladów

Uczeń:

rozumie, czym są cyfrowe ślady (np. dane osobowe, historia przeglądania, aktywność w mediach społecznościowych),

potrafi zidentyfikować, jakie informacje pozostawia w sieci,

zna konsekwencje pozostawiania danych online – zarówno pozytywne, jak i negatywne.

2. Zarządzanie wizerunkiem online

Uczeń:

potrafi budować pozytywny, bezpieczny i spójny wizerunek w internecie,

rozpoznaje, jak różne treści (zdjęcia, komentarze, profile) wpływają na to, jak jest postrzegany przez innych (np. pracodawców, rówieśników),

potrafi ocenić, które informacje warto udostępniać publicznie, a które należy chronić.

3. Bezpieczeństwo w sieci

Uczeń:

zna podstawowe zasady ochrony prywatności (np. silne hasła, ustawienia prywatności),

potrafi rozpoznać zagrożenia związane z nadmiernym ujawnianiem danych,

rozumie rolę RODO i prawa do prywatności w środowisku cyfrowym.

kwiecień - maj 2025 

 

8. Konkurs na plakat

W ramach obchodów DBI organizuje konkurs na plakat.

Uczniowie biorący udział w konkursie na plakat "Bezpieczeństwo w sieci" mogą osiągnąć wiele pozytywnych efektów. Oto kilka z nich:

1.      -Zwiększenie świadomości: Uczniowie dowiadują się więcej o zagrożeniach w sieci, takich jak cyberprzemoc, phishing czy malware, co pomaga im lepiej rozumieć, jak chronić siebie i innych.

2.      -Rozwój kreatywności: Tworzenie plakatu wymaga kreatywnego podejścia do tematu, co rozwija umiejętności artystyczne i twórcze myślenie.

-Zwiększenie zaangażowania: Udział w konkursie motywuje uczniów do aktywnego uczestnictwa w działaniach związanych z bezpieczeństwem w sieci, co może prowadzić do większego zaangażowania w życie szkolne i społeczne.

marzec 2025 

 

 

Spotkania z ratownikami medycznymi - Warsztaty z pierwszej pomocy, prezentacja sprzętu, praktyczne wykorzystanie dostępnego sprzętu Nauka sprowadzania profesjonalnej pomocy (numery alarmowe), przygotowanie dzieci do wykonywania prostych czynności ratowniczych, niebezpieczeństwa związane z posługiwaniem się niebezpiecznymi narzędziami, znajomość zawartości apteczki pierwszej pomocy, ćwiczenia praktycznych umiejętności, unikanie nadmiernego ryzyka, zasady resuscytacji, opatrywanie ran, obsłucha defibrylatora. - koordynator Barbara Robińska 

 

  1. Klasa 4b spotkała się z przedstawicielami Ochotniczej Straży Pożarnej w Bychowie, spotkanie poświęcone było zagadnieniom z obszaru pierwszej pomocy. - Dnia 25 marca 2025 roku uczniowie klasy 4B  wzięli udział w zajęciach na temat pierwszej pomocy, które zostały przeprowadzone  przez strażaków z ochotniczej straży pożarnej w Bychowie. Celem spotkania było przekazanie uczniom podstawowych umiejętności i wiedzy na temat udzielania pomocy w sytuacjach nagłych. Strażacy rozpoczęli zajęcia od wyjaśnienia, czym jest pierwsza pomoc i dlaczego jest tak ważna. Uczniowie dowiedzieli się, jak reagować w przypadku wypadków, omdleń, oparzeń oraz innych urazów. Strażacy szczególną uwagę zwrócili na to, jak należy udzielać pomocy poszkodowanym przed przybyciem służb ratunkowych, podkreślając wagę spokojnej reakcji i wezwania pomocy. W części praktycznej dzieci miały okazję nauczyć się podstawowych czynności, takich jak prawidłowe ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej, przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Zajęcia były interaktywne, a uczniowie chętnie zadawali pytania i uczestniczyli w ćwiczeniach. Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę, ale również poczują  się pewniej w sytuacjach, które mogą wymagać szybkiej reakcji.

  2. ZDJĘCIA !

  3. 5d - Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się: kim jest ratownik medyczny i jak wygląda jego praca na co dzień, czym jest pierwsza pomoc i dlaczego jest tak ważna, kiedy i jak wezwać pomoc – nauka skutecznego korzystania z numerów alarmowych. Przykłady sytuacji, w których liczy się każda sekunda: omdlenia, zadławienia, zatrzymanie krążenia, krwotoki, upadki. Uczniowie przećwiczyli: ocenę stanu poszkodowanego, RKO – Resuscytację krążeniowo-oddechowa, pozycję boczną ustaloną – kiedy i jak ją stosować, tamowanie krwotoków i opatrywanie ran – bandażowanie, uciski, pomoc przy zadławieniu – technika Heimlicha  oraz postępowanie w przypadku omdlenia, padaczki, złamania, oparzenia w szczególności młodszego rodzeństwa. Warsztaty z udziałem ratownika medycznego to cenne, życiowe doświadczenie, które może zapoczątkować postawę gotowości do niesienia pomocy. Połączenie teorii z praktyką oraz możliwość kontaktu z prawdziwym ratownikiem sprawiają, że uczniowie lepiej zapamiętują wiedzę i czują się pewniej w sytuacjach kryzysowych. - Przedstawiciel Ratownictwa Medycznego - 15.04.2025

  4. ZDJĘCIA!

  5.   6a i 6c -  Podczas spotkania uczniowie  dowiedzieli się:  kim jest strażak i czym zajmuje się OSP, czym jest pierwsza pomoc i dlaczego każdy powinien jej udzielić oraz przypomnieli  sobie numery alarmowe i sposób wezwania pomocy. W części praktycznej uczniowie uczyli się i ćwiczyli: RKO – resuscytację krążeniowo-oddechową, pozycję boczną ustaloną, tamowanie krwawienia i zakładanie opatrunków jak i pomoc w zadławieniu i utracie przytomności. Największą popularnością cieszył się jednak pokaz wozu strażackiego i sprzętu ratowniczego oraz możliwość wejścia do wozu strażackiego. Warsztaty z Ochotniczą Strażą Pożarną to świetna okazja do nauki, integracji i rozwijania postaw obywatelskich wśród uczniów. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej i praktyki, dzieci uczą się, że każdy może uratować życie – wystarczy wiedzieć, jak. - Oczotnicza Straż Pożarna w Żmigrodzie - 24.04.2025 

  6. ZADJĘCIA!

  7.   Uczniów z klas 0, 2b i 2c odwiedzili strażacy. Panowie opowiedzieli o swojej trudnej, wymagającej i często niebezpiecznej pracy, zaprezentowali sprzęt używany podczas akcji ratowniczych, omówili zasady postępowania w przypadku zagrożenia oraz przypomnieli numery alarmowe. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, zadawali pytania i dzielili się swoimi doświadczeniami. Na zakończenie z dużym zaciekawieniem oglądnęli wóz strażacki , mogli zajrzeć do środka i posłuchać sygnałów alarmowych. Spotkanie to było nie tylko bardzo ciekawe, ale również pouczające. - Oczotnicza Straż Pożarna w Bychowie - 05.005.2025

  8. ZDJĘCIA!

 

 

Spotkania z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym - Warsztaty z zachowania się nad wodą na basenie szkolnym „Delfinek”, prezentacja sprzętu, praktyczne wykorzystanie dostępnego sprzętu, przygotowanie dzieci do wykonywania prostych czynności ratowniczych. - koordynator Joanna Czajkowska 

 

  Uczniowie klas III uczestniczyli w spotkaniu z ratownikami WOPR z Wrocławia. Celem spotkania było zapoznanie uczniów z praca ratownika wodnego, zaprezentowanie sprzętu ratowniczego. Uczniowie zostali również zapoznani z zasadami bezpiecznego korzystania z kąpielisk i innych akwenów wodnych. -  Dolnośląskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe - 08.04.2025 

ZDJĘCIA!

 

 W dniach 08-11.04. ratownicy i instruktorzy nauki pływania podczas zajęć przeprowadzili z dziećmi klas I-III pogadanki o zasadach bezpieczeństwa nad wodą oraz w sytuacjach zagrażających życiu.

 

Bezpieczeństwo na drodze, bezpieczeństwo w ruchu drogowym - Bezpieczne przechodzenie przez ulicę, niebezpieczne miejsca, poruszanie się po zmroku, rola elementów odblaskowych po zmierzchu, znaki drogowe, nawyk przestrzegania przepisów, bezpieczne miejsca do zabawy. - koordynator Magdalena Pyczak 

  1. 11 marca w Szkole Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Żmigrodzie odbył się Szkolny Konkurs w Ruchu Drogowym. Wzięło w nim udział ponad 25 osób z klas 4-8. I miejsce zajeła Magdalena Olejnik z kl.6c, II miejsce Jan Czajkowski kl.8c, III miejsce Emil Bernat z kl. 5c. Uczniowie ci reprezentowali naszą szkołę w etapie powiatowym 11 kwietnia 2025r.
  2. ZDJĘCIA! 

 

  1.   Reprezentacja w etapie powiatowym : grupa starsza V miejsce :Jan Czajkowski 8c, Magdalena Olejnik 6c, Wojciech Jędryka 8c oraz grupa młodsza 3 miejsce :Emil Bernat 5c, Pola Brożyna 5b, Paweł Tęcza 5c i Hanna Lewizorowicz 4b.
  2. ZDJĘCIA!

 

Bezpieczne środowisko – Segregacja odpadów, oszczędzanie energii elektrycznej wody, dokarmianie zwierząt, wyroby ekologiczne, odnawialne źródła energii. 

1. Dzisiaj klasy 6d, 6b oraz 5a z okazji dnia wiosny wzięły udział w sprzątaniu świata. Razem wysprzątaliśmy teraz wokół naszej szkoły oraz sąsiadującej z nami rzeki. Dzieci ze Szkoły Podstawowej im Bolesława Chrobrego apelują do mieszkańców Żmigrodu o zachowanie czystości i zabieranie ze sobą śmieci, to nic nie kosztuje a od razu robi się piękniej.

https://spzmigrod.superszkolna.pl/wiadomosci/630725/sprzatalismy-nasze-miasto- - ZDJĘCIA! 

2. W dniu 28 marca 4 klasy z naszej szkoły 6b, 7b, 7c i 6c uczestniczyły w Wiosennych Porządkach organizowanych przez Stowarzyszenie Pozytywka. Nasi uczniowie jak i przedstawiciele wielu organizacji z naszego miasta sprzątało tereny Ogródka Jordanowskiego i Sąsiecznicy, posprzątane zostały także tereny koło stacji PKP. Nasi uczniowe spisali się medal. Nawet nie zliczymy ile worków śmieci udało się im zebrać. Jesteśmy z nich bardzo dumni, niestety mniej powodów do dumy daje faktu, że mieszkańcy naszego miasta tak zanieczyszczają swoje miejsce do życia.

Podsumowanie akcji obyło się w ZPK gdzie na wszystkich czekał słodki poczęstunek. Jedną z atrakcji był pokaz torebek z recyklingu przygotowanych przez podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy "Pałacy".
Podczas podsumowania zostały rozdane także nagrody w konkursie plastycznym "Nasz Zielony Żmigród"
Bardzo dziękujemy jeszcze raz uczniom , którzy z tak wielkim zaangażowaniem włączyli się do akcji.
 

 

3.  Podjęte działania i uzyskane efekty Grupa uczniów z klasy 5 opracowała projekt edukacyjny Jak segregować śmieci?. W ramach projektu przygotowano materiały edukacyjne: plakat przedstawiający kolorowe pojemniki do segregacji śmieci wraz z hasłami zachęcającymi do dbania o środowisko oraz prezentację multimedialną. Podsumowaniem projektu było zaprezentowanie tematu klasom 0-5.
Uczniowie utrwalili sobie kolory i przeznaczenie poszczególnych pojemników do segregacji śmieci, zrozumieli pojęcia recykling i segregacja, wyrobili sobie poczucie odpowiedzialności za środowisko. Poza tym grupa projektowa doskonaliła umiejętność pracy w grupie, wyszukiwanie informacji oraz prezentowanie wytworów pracy własnej.  - kwiecień - maj 2025 

 

 

4. W klasach 5b, 6a, 6b, 8a oraz 8c zrealizowano działania dotyczące tematyki wyrobów ekologicznych. Zajęcia rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej przedstawiającej przykłady produktów ekologicznych, sposoby ich wytwarzania oraz korzyści płynące z ich stosowania dla zdrowia i środowiska. Następnie odbyła się lekcja połączona z pogadanką, podczas której uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowie, dzieląc się swoimi doświadczeniami i obserwacjami związanymi z używaniem wyrobów ekologicznych w domu i codziennym życiu. Poruszono także temat świadomych wyborów konsumenckich i wpływu opakowań na środowisko.

Efekty:

          Uczniowie poszerzyli wiedzę na temat wyrobów ekologicznych i ich znaczenia dla zrównoważonego rozwoju.

          Zwiększyła się świadomość ekologiczna uczniów oraz ich umiejętność krytycznego myślenia przy wyborach zakupowych.

          Pogadanka umożliwiła uczniom wymianę doświadczeń oraz rozwijanie postaw proekologicznych.

 

5. W klasach 6a, 6b, 6c, 6d oraz 7d przeprowadzono działania edukacyjne związane z tematyką energii odnawialnej. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach, podczas których zaprezentowano multimedialną prezentację dotyczącą odnawialnych źródeł energii, ich znaczenia dla środowiska oraz bezpiecznego ich wykorzystywania. Zajęcia miały formę interaktywnej lekcji, podczas której uczniowie aktywnie uczestniczyli w dyskusji, odpowiadali na pytania i dzielili się własnymi pomysłami na ekologiczne rozwiązania w codziennym życiu. Następnie, w ramach utrwalenia zdobytej wiedzy, uczniowie pracowali w grupach nad stworzeniem plakatów oraz własnych gier planszowych o tematyce energii odnawialnej. Gry zawierały elementy edukacyjne, pytania oraz wyzwania związane z OZE.

 Efekty:

 Uczniowie poszerzyli wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii i ich wpływu na środowisko.

·         Rozwinęli umiejętność pracy zespołowej oraz kreatywnego myślenia.

·         Powstały liczne gry planszowe, które mogą być wykorzystywane jako pomoc dydaktyczna w przyszłości.

Zajęcia zwiększyły świadomość ekologiczną uczniów i zachęciły ich do podejmowania działań proekologicznych.

 

6. Stowarzyszenie POZYTYWKA we współpracy z Gminą Żmigród zorganizowało akcję WIOSENNE PORZĄDKI. Uczniowie klasy 7c wzięli aktywny udział w akcji, porządkując teren za boiskami szkolnymi. Jest to ulubione miejsce wieczornych spotkań młodzieży. Należy zauważyć mniejszą ilość śmieci w porównaniu z rokiem ubiegłym.