DOMOWE  ZASADY  EKRANOWE

 

 

Nowe technologie, związane z korzystaniem z telefonu, komputera, tabletu są nieodłącznym elementem życia współczesnego człowieka. Postęp przebiega tak szybko, że często my, dorośli czujemy się w tym zagubieni. Internet jest skarbnicą wiedzy ale także zagrożeń, szczególnie dla dzieci i młodzieży, których osobowość, moralność, światopogląd, psychika są na etapie rozwoju i kształtowania, są delikatne i podatne na różnego rodzaju wpływy. Czy zdajecie sobie Państwo sprawę, że aż 75% sześciolatków sprawnie posługuje się nowymi technologiami, podczas gdy tylko 9% potrafi dobrze zasznurować buty?!1

 

Negatywnych skutków nadużywania technologii dla młodego organizmu jest wiele, do najważniejszych zaliczyć można:

  • wady postawy – długotrwała postawa siedząca, pochylona, niedostateczna ilość ruchu wpływają na nieprawidłowe kształtowanie układu kostnego i mięśni głębokich, co przekłada się na sprawność całego ciała ale też obniżenie sprawności ręki, zdolności pisania 
  • wady wzroku - negatywny wpływ na ostrość widzenia
  • problemy ze snem, rytmem dobowym, regeneracją układu nerwowego
  • słabszy rozwój umiejętności poznawczych – odbiór treści z ekranów jest bierny, angażuje głównie zmysły a nie pamięć i zdolność jej skupiania, uwagę, myślenie i wnioskowanie, 
  • agresja, lęki w kontekście oglądanych i czytanych treści ale też radzenia sobie z pobudzeniem czy negatywnymi emocjami, związanymi z koniecznością odstawienia ekranu, wejścia w mniej atrakcyjną aktywność 
  • trudności w relacjach społecznych – prawidłowy rozwój społeczny wymaga kontaktów realnych: interakcji, wspólnego działania, rozmowy, dzielenia się przeżyciami, nauki dostrzegania i szanowania perspektywy innych 
  • przyzwyczajenie do wysokiej stymulacji – mózg szybko przyzwyczaja się do przyjemności, rozregulowuje się układ hormonalny- poszukiwanie rzeczy atrakcyjnych, przyjemnych i nie wymagających wysiłku, a wszystko inne w tym nauka szkolna będzie wydawać się nudna 
  • narażenie na uzależnienie, cyberprzemoc, nadużycie wizerunku, cyberstres i przeciążenie informacyjne, zagubienie i poczucie osamotnienia 

Dzieci potrzebują do prawidłowego rozwoju zasad i ram, w których mogą się poruszać. To daje im tak ważne poczucie bezpieczeństwa, umożliwia zdobywanie kolejnych umiejętności i stopniowo wprowadza w świat wartości, poruszania się w życiu społecznym. Zasady należy wprowadzać także w czasie poznawania i nauki korzystania z technologii przez najmłodszych tak, by było to mądre i bezpieczne a także, by zapobiegać zagrożeniom związanym zarówno ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym.

 

Ważne wskazówki:

  1. Ustalcie zasady wspólnie z dziećmi – rozmawiając dlaczego to ważne, dostosowując do wieku dziecka, do potrzeb domowników (pora i długość korzystania; treści: gry, bajki, filmy) np. nie podczas posiłku, nie przed snem
  2. Zapiszcie zasady i powieście w widocznym dla wszystkich miejscu (to ważne, aby zapisać ustalenia, utrwalać i odnosić się do nich) 
  3. Pamiętajcie, że dajecie przykład i was też dotyczą różne wspólnie ustalone zasady 
  4. Starajcie się sami nie spędzać długo czasu na telefonie przy dziecku
  5. Trzymajcie się jako rodzice wspólnych ustaleń, wspierajcie w tym (wspólny front)
  6. Opracujcie wspólnie z dziećmi inne sposoby spędzania czasu (aktywności, gry, wycieczki, relaks)
  7. Monitorujcie treści i rozwijajcie refleksyjność oraz krytyczne myślenie
  8. Rozmawiajcie z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci i zagrożeniach
  9. Bądźcie przy dzieciach – obserwujcie je, słuchajcie ich- jesteście najważniejszymi punktami odniesienia i pierwszymi, którzy mogą zauważyć problemy oraz udzielić pomocy

 

Zachęcam do przeglądnięcia stron, z których pochodzą powyższe informacje:

https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/ 

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/ustalamy-domowe-zasady-ekranowe/ 

https://domowykodeks.pl/ 

https://uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/poradnik-rodzica-siecioholizm/domowy-kodeks-korzystania-z-telefonu-i-internetu-tak-uchronisz-dzieci-przed-uzaleznieniem/ 

 

Joanna Bienias 

nauczyciel współorganizujący, pedagog specjalny