Drodzy Państwo
marzec jest miesiącem, w którym obchodzony jest Tydzień Mózgu. Chciałabym zwrócić Państwa uwagę na fakt, jak ważne jest stworzenie dzieciom najbardziej sprzyjających warunków do rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego, intelektualnego w oparciu o bliskość, siłę relacji rodzinnych, odpowiednie otoczenie poparte odkryciami neuronauki.
Co lubi mózg dziecka?
- MÓZG potrzebuje spokojnej atmosfery - Mózg ma zdolności dostosowywania się do środowiska, w którym się znajduje także na poziomie neurochemicznym – atmosfera napięcia, konfliktów i pośpiechu wytrąca młody organizm z równowagi hormonalnej i pobudza układ nerwowy do "ciągłej gotowości" co utrudnia rozwój skutecznych systemów regulacji stresu i poznawania rzeczywistości.
- MÓZG potrzebuje bezwarunkowej miłości, silnej więzi i poczucia bezpieczeństwa - Ma to fundamentalne znaczenie dla rozwoju mózgu. Okazywanie wrażliwości, zrozumienia i otwartości na wszystkie emocje, jakich doświadcza dziecko oraz budowanie relacji opartej na wspólnym spędzaniu czasu i autentycznym zainteresowaniu jego światem wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i rozwija sieci neuronalne, umożliwia powstanie efektywnych sposobów radzenia sobie z emocjami i stresem.
- MÓZG potrzebuje akceptacji - Akceptowanie dziecka jakim jest, jego wyborów i preferencji, jego prawa do emocji i słabszych dni, niewiedzy, poszukiwań i popełniania błędów daje szansę rozwoju zdrowego poczucia własnej wartości, które determinuje poziom życiowej satysfakcji.
- MÓZG lubi wypoczynek - Brak odpowiedniej ilości odpoczynku po szkole, spokojnego długiego snu, zbyt duża liczba zajęć dodatkowych, zbyt długi czas ekranowy prowadzi do rozregulowania układu nerwowego i trudności z koncentracją, racjonalnym reagowaniem.
- MÓZG kocha ruch - Szczególnie ważny jest ruch na świeżym powietrzu i taki, dający dziecku radość. W czasie aktywności fizycznej w mózgu uwalniają się endorfiny i następuje produkcja dopaminy, odpowiedzialnej za proces m.in.efektywnego uczenia się i zapamiętywania.
- MÓZG najchętniej uczy się poprzez zabawę - Najbardziej rozwijająca jest zabawa swobodna i entuzjastyczna, czyli taka, która sprawia przyjemność. Poczucie radości uwalnia substancje i hormony sprzyjające efektywnemu uczeniu się i zapamiętywaniu.
- MÓZG lubi uczyć się przez doświadczanie i eksperymentowanie - Samodzielna aktywność doświadczalna daje dziecku radość oraz angażuje wszystkie zmysły dając szansę na wielopoziomowe poznanie. Usłyszeć o czymś, czy przeczytać, a móc dotknąć, powąchać, sprawdzić jak się zmienia to lepsza nauka i lepsza motywacja do nauki.
- MÓZG nie znosi przymusu - Presja i przymus to czynniki stresogenne zniechęcające do nauki i podejmowania wysiłku. Zatrzymuje się produkcja dopaminy i produktywność pracy mózgu obniża się, powodując efekt przeciwny do zamierzonego
- MÓZG lubi ciekawe otoczenie - Różnorodność doświadczeń i otoczenia sprzyja rozwojowi sieci neuronalnych. Dzieci, których codzienność ogranicza się do siedzenia w tej samej przestrzeni i braku interesujących aktywności (także przestrzeni wirtualnej) będą się stawały bardziej apatyczne i mniej otwarte na poznanie
- MÓZG lubi zdrową żywność - Zdrowa żywność to żywność pozbawiona rafinowanego cukru, wysoko przetworzonych składników, niezdrowych tłuszczów, sztucznych barwników i salicylanów. Mają one niekorzystny wpływ na pracę organizmu i układu nerwowego. Dieta korzystna dla mózgu jest bogata w warzywa, owoce, długołańcuchowe nienasycone kwasy tłuszczowe, tłuste ryby, orzechy włoskie, pestki dyni i słonecznika.
Joanna Bienias
nauczyciel współorganizujący
pedagog specjalny
Na podstawie artykułu "10 rzeczy, które lubi i których potrzebuje mózg twojego dziecka, by dobrze i naturalnie się rozwijać" Magdaleny Boćko- Mysiorskiej